Saturday, March 7, 2015

Kegembiraan Berkerja di Lembaga Zakat Selangor (Part II) - Kenangan Berkursus

Reactions: 
Bila dah berkerja status tetap ni salah satu perkara yang kena kejar adalah KPI..apa itu 
KPI? KPI stands for Key Performance Indicators.  KPI ni kiranya macam penilaian kepada prestasi kakitangan berdasarkan kepada ciri2 atau petunjuk yang dah ditetapkan boss.  Salah satu petunjuk yang ditetapkan ialah kursus. Untuk mencapai status kursus yang cemerlang gemilang dan terbilang kenalah attend training course selama 60 jam sepanjang setahun.  Dulu masa kerja status sementara teringin sangat nak pi kursus..tapi apkana daya, langsung tak berpeluang. sobsobsob..

so bila dah dapat peluang pi kursus ni memang ler seronok..first kursus yang aku pi kat LZS ni ialah kursus 2 hari induksi.kursus ni khusus kepada kakitangan baru bagi penerangan struktur dan fungsi setiap pejabat di LZS. ada waktunya syok..ada waktunya mengantuk..biasalah tu kan.

hi..my name is syalillah..
dulu kan hobinya mendoodle..la ni dah tak ada masa nak mendoodle so kite mendoodle atas kertas pon jadilah..

yang ni organization chart pejabat aku - pejabat perkhidmatan korporat..nampak tak gambo aku..mesti tak nampak kan..hahaha..

ehem2...time kursus terindu kat si dia..iskkk..gedik nauuuu...heeee

ni la wajah2 kakitangan baru kemasukan bulan 3 2014..ramai yang pangkat adik2 je ni..terasa diriku semakin tua T__T

dari kiri depan : hidayah, huda, nurul, azreena, aku & kak sya :)


*******************************************************************
Next Kursus

ada kisah disebalik nak pi kursus ni..actually yang suruh aku pi kursus ni boss aku la..aku memang nak pi tapi memandangkan aku ni tak ada transport sendiri so hati tu berbelah bahagi nak pi..kursus ni buat 2 hari kat hotel dePalma Shah Alam..tapi nak cakap takleh pi kat boss memang la tak berani..boss pon berusaha carikan staff yang pi kursus ni supaya aku leh tompang naik kereta dorang..tapi kebanyakkan pi terus dari rumah..tak singgah ofis..nak menangis dah time ni sebabnya tak ada transport..lagi satu malu nak menumpang2 orang..takmo susahkan orang lain nak kena pickup aku kat ofis..alhamdulillah ada akak opis ni sudi tumpangkan untuk hari pertama..namanya kak azura..sampai sekarang aku ingat jasanya dia.. balik pulak aku tumpang kak nor..suami dia hantarkan kat tepi jalan area rumah sewa aku..hari kedua pi n balik aku tumpang kak nor..alhamdulillah..Allah permudahkan urusan aku..insyaAllah kalau suatu hari nanti diaorang mintak tolong aku kena tolong diaorang balik :)

ha tengok tu..teringat lagi kat si dia..ngada2 betul..hahaha..

************************************************************************
NEXT KURSUS


kursus ni untuk menambah ilmu pengetahuan berkaitan zakat..memang syok la kursus ni sebab aku ni memang ler kosong tentang zakat..yela aku ni bukan dari aliran sekolah agama..memang tau zakat tu salah satu rukun islam..tapi dari segi pengiraan seriously tak tau..so kursus ni membantu aku faham apa itu zakat..cumanya kursus ni dibuat dua hari je..memang tak cukup masa nak cover semua..insyaAllah next month aku pi lagi kursus ni untuk mantapkan lagi pengetahuan tentang zakat..

aku, kak sya & huda..huda ni pon dah resign sekarang..dapat kerja kat LHDN..

alamak aku lupa dah nama dorang ni..aku ingat yang tudung pink tu je sebab satu group masa induksi..namanya nurul..dia jaga kaunter zakat daerah subang..

aku & kak sya lagi..time ni makan malam..sempat lagi bergambo..

dayah & ina masuk sekali..

belajar waktu malam agak mengantuk la gak..hehehe

kat zakat ni ramai muka cam anak dara..tapi sebenarnya dah jadi mak dara..hahaha..tudung coklat n hitam tu dah kahwin & ada anak pon..aku jugak yang tak kahwin2 lagi T__T

ustazah zakat - ustazah syahrina..

sepanjang dua hari berkursus each group kena kumpul point..point dikutip bila ada soalan dikemukakan atau dapat jawab soalan..group yang masuk lewat ke kelas kena potong markah..so semua jadi punctual..cuba kalau tak buat cam gitu kompom ramai yang masuk lewat..hehehe..

group kami dapat nombor tiga..kalau ikutkan yang banyak jawab soalan kak sya la..sebab kak sya memang terror..peguam lulusan uiam la katakan..hahaha..kami ni dok menumpang tuah kak sya je..


kenangan bersama..walaupun tak satu ofis, jarang jumpa, tapi ukhwah sangat erat..tu la salah satu kegembiraan bekerja di LZS :)



sekian

0 comments:

Post a Comment