Saturday, October 4, 2014

Pengalaman Interview dan Bekerja di Lembaga Zakat Selangor (MAIS)

Reactions: 
Assalamualaikum..

hari ni mood nak menaip sudah mari..punyalah lama tak update blog sampai password pon 2 3x try baru boleh login..adessss..

ok kali ni nak cerita sikit tentang kerja baru aku di Lembaga Zakat Selangor (lzs)..Alhamdulillah aku baru je dapat surat pengesahan jawatan..walaupun jawatan kerani je tapi syukur Alhamdulillah..sekurang2nya aku dapat bekerja kat company islam..bos baik..kawan2 sekerja baik..sepanjang hari dengar zikir dari speaker office..jiwa tenang sangat..yang palinggggggggg penting sumber kewangan company dari sumber yang halal..InsyaAllah :) 

macam mana nak apply kerja kat lembaga zakat ni? mudah je..kalau ada iklan kat mana2 silalah apply melalui jobstreet..InsyaAllah kalau dah tertulis rezekinya dapat ler kan..aku dulu pon tak berapa yakin guna jobstreet ni..rasa macam harapan tipis bebenor..beribu kot yang apply..beribu yang berharap..tapi kekosongan satu je..time tu aku pon cuba2 je apply dengan niat nak kerja dengan company fully islamic..aku nak perbaiki diri aku..biasalah kan...iman ni ada turun naik nya..bila kita berdamping dengan orang baik-baik InsyaAllah kita pun akan berubah jadi baik..tak banyak sikit pon jadi la..kan kan kan 

kalau tak silap, aku apply kerja dalam pertengahan januari..hujung bulan interview..2 minggu lepas tu dapat tawaran kerja..time tu aku baru 15 hari berhenti kerja dari Sogo..ingat nak rileks2 sebulan dua..nampak tak betapa pemalas nya aku..hahaha..jadinya tanggal 24 Februari 2014 bermulahlah episod baru bertugas di lzs..

hari pertama bekerja..pukul 7.30pagi dah tercongok depan office..hehehehe..

Pengalaman Interview

kalau nak tau mula-mula aku ingat kerja kat Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS)..pulun la study pasal jais ni ha..siap print lagi tu info jais..lagi sehari nak interview baru perasan interview kat lzs..adehhhh..kelam kelibut la study pasal lzs..ekekeke..actually aku macam berat hati nak pi interview..sebabnya aku pikir aku takde transport..dah la dari sungai buloh ke shah alam tak ada public transport..naik ktm?gila kauuuu punya jauh..tapi family aku  bagi support supaya aku pi interview..dorang kata soal transport jangan risau..pi interview dulu..along boleh hantarkan pi kerja nanti..

gituuuu la akhirnya pi la jugak interview..along aku la yang banyak berjasa hantar aku pi interview..akan aku ingat jasa dia sampai bila2..cerita pasal interview mula2 tu hr bagitau interview start pukul 12..tup2 pukul 10 dapat call boleh tak datang pukul 11..sebab ramai yang dah habis interview..so dorang cepatkan masa interview aku..lagi sekali kelam kelibut aku bersiap..dup dap dup dap dah jantung ni..kalau lambat sampai apalah first impression dorang kat aku..dah la naik kereta proton saga lama..semua dah goyang2 gegar2..along plak bawak berdesup..risau pulak aku kot tercabut segala mak nenek dalam kereta tu..hahaha..hadoiii bila teringat balik memang lawak la..

pukul 11.10 aku pon sampai..mula2 pi blok depan..rupanya bahagian hr kat blok belakang..menapak ler sikit..sampai2 terus dapat kertas..ada soalan asas agama..tak susah pun..rukun iman..rukun islam..jenis haji..perkara sunat semasa berwuduk..lafaz syahadah..maksud syahadah..rukun solat..sebenarnya banyak lagi soalan tapi tu jela yang aku ingat..tak sempat jawab semua dah kena panggil masuk bilik interview..masa aku sampai tu ada 2 orang tengah menunggu giliran interview..aku cakap dalam hati sikit je panggil..rupanya pagi tu dah ramai yang interview..aku ler orang yang terakhir..kikiki..

ada 2 orang interviewer..sorang lelaki sorang pompuan..rupanya yang interviewer pompuan tu bos aku sekarang..namanya cik najwa..hehehe..n yang lelaki tu eksekutif hr nama nya encik hairul..Ni ringkasan soalan masa interview..yang aku ingat jelah..hahaha..mungkin boleh jadi panduan sikit2 bagi sesiapa yang nak interview kat zakat bagi jawatan pembantu tadbir..(soalan mungkin berbeza bagi setiap candidates..ni just pengalaman aku ye)

encik hairul : ceritakan pasal diri anda..

aku : bismillahirrohmanirrohim..assalamaulaikum w.b.t..pertama sekali saya nak ucapkan terima kasih kerana menjemput saya menghadiri temuduga ini..pot pet pot pet..

alhamdulillah dalam bm..kalau bi habis aku..tapi aku da prepare la pon speaking bi..tapi bila cakap dalam bm fuhh lega nokkk..terus rasa confident walaupun suara dah shaking2..hahaha..

cik najwa : apa yang u belajar bagi course office management ni..

aku : pot pet pot pet..

cik najwa : u ada degree..tapi jawatan ni jawatan pembantu tadbir..u tak kisah ke..

aku : saya tak kisah bermula dari bawah..saya akui banyak benda yang saya tak tahu..tapi saya tak kisah untuk belajar dan saya nak belajar..apa yang saya perlukan adalah peluang dari pihak cik.. 

ecewahhh kemain lagi jawapan aku..

encik hairul : boleh ke kerja sampai malam..kerja kat bahagian undang-undang ni selalu balik malam..

aku pon dengan confident cakap BOLEH..sebabnya masa kerja sogo memang ler hari2 aku balik malam..balik pukul 11 pon pernah masa pre-sales..huhuhu..

encik hairul : gaji kat zakat tak tinggi..tak pe ke..

aku : tak pe..saya tak kisah pasal gaji.,saya nak kerja dengan organisasi islam..saya nak jadi baik..yelah manusia ni imannya turun naik..saya ni bukanlah baik sangat..jadi bila bekerja dengan organisasi islam saya berharap saya jadi lebih baik..(alamak terjujur sangat plak..hahaha)

dorang ada tanya pasal transport pon aku cakap ada transport p kerja..dalam kepala aku along kan ado..hahaha..rupanya cik najwa fikirkan aku ada transport sendiri...tapi maksud aku along aku la transport aku..kikiki..

last dorang tanya pasal tempoh notis berhenti kat tempat kerja..aku cakap aku dah nak berhenti dah..dorang pon terkejut..dorang tanya kenapa nak berhenti..aku terus terang jelah cakap aku dah nak di confirmkan kat sogo..tapi aku tak nak kerja situ..sebabnya sogo ada jual arak..aku tak nak sumber pendapatan aku dari sumber yang tak halal..pastu aku takut kalau dapat tawaran kerja kat tempat lain kena bagi notis sebulan..punyalah lurus aku pi cerita tu semua..hadoiii..syalillah syalillah..nampak beno ko ni tak setia dengan company..please untuk yang cari kerja jangan lurus sangat jawab macam aku ni ye bila interview..takut kena reject..

akhir sekali dorang tanya aku ada apa2 nak tanya..aku pon tanya pasal waktu kerja..tu je kot..aku dah nervous sebab lama sangat dah rasanya dalam bilik tu..hahaha..lagi lama aku kat situ kang lagi merapu2 aku cakap..

habis interview aku mintak balik kertas soalan sebab tak habis jawab..sempat lagi berborak dengan 2 orang yang interview sebelum aku tu..sorang tu tengah pregnant..sorang lagi budak lagi..baru habis diploma..rumah pon katanya dekat dengan lzs..dalam hati tu fikir hmmmm tak ada rezeki la ni..mesti dorang nak ambil yang duduk dekat2 je..pastu aku compare la dorang dengan diri aku..aku ni tak lawa..gemok..agak2 dorang berminat tak nak ambil pekerja gemok..sebab gemok selalu dilabel sebagai pemalas..tu diaaa..rendah sangat self-esteem aku ni..pikir negatif je..hahaha..

nak dijadikan cerita..2 minggu lepas tu dapat call dari lzs..encik hariul yang call..mula2 dia tanya kerja lagi ke..kebetulan memang aku dah resign dari sogo..aku cakap la dah berhenti 2 minggu lepas..dia terkejut..dia tanya kenapa berhenti..sebab menunggu kerja dari zakat ke..hahaha..aku cakap takut nak berharap..tapi kalau dapat alhamdulillah..dalam hati tu dah berbunga2..dia tanya sekarang aku buat apa..aku cakap duk umah masak..kemas uma..menjahit..ekekeke..dia tanya rasa2 kenapa dia call aku..aku jawab rasanya kalau call tu dapat tawaran kerja..betul ke..hehehe..dia kata tahniah aku ni kiranya dapat dah..cuma kena buat medical checkup dulu..kalau lulus medical checkup insyaAllah dah boleh start kerja..Alhamdulillah..gembira sampai tak boleh nak kata apa dah..macam tak percaya pun ada..

bila dah hantar keputusan medical checkup tu, orang hr call bagitau dah boleh start kerja 24hb..aku pon cam blur..alamakkkk..cepatnya..macam mana nak pi kerja..naik apa..kena cari rumah sewa la camni..takkan nak harapkan along je..kesian la dia..kalau dia dapat kerja siapa nak hantar aku..hadoiii stress sudah..aku pun try call balik cakap dengan orang hr tanya boleh tak lewatkan sikit sebab aku nak cari rumah sewa dulu..dia kata kena tanya dengan cik najwa..aku pon call cik najwa..dia tanya kenapa nak cari rumah sewa..aku cakap la aku tak ada transport..jadi kena cari rumah sewa dulu..dia pun macam marah..ayat cik najwa yang masih aku ingat sampai sekarang

cik najwa : masa interview dulu u cakap u ada transport sendiri..u tipu i ke..

aku : tak cik najwa..saya tak tipu..saya cakap betul..abang saya kata boleh hantarkan..jadi bagi saya transport tak jadi masalah..

cik najwa : ok macam ni..u berterus terang dengan i..i paling tak suka dengan orang yang menipu..u ada transport sendiri atau tak untuk pi kerja..

aku : saya tak ada transport sendiri tapi saya ada lesen dan boleh bawak kereta..

aku : hmmmm....i tak suka la macam ni..masa interview u kata ada transport sendiri..i tak suka orang yang menipu..

aku : saya betul2 mintak maaf cik najwa..saya fahamkan soalannya kalau nak pergi kerja ada transport tak..saya jawab ada sebab abang saya boleh hantarkan..bukannya saya ada kereta sendiri..saya mintak maaf kalau bagi cik najwa saya menipu..tapi saya tak ada niat nak menipu..saya fahamkan lain..tapi cik najwa jangan risau..abang saya boleh hantarkan..

gila aaaaaa..aku rasa nak menangis dah time tu..garang nya bos aku ni..huwaaaaa..ni semua salah pemahaman antara aku dan dia..tapi kan sebenarnya cik najwa ni risau kalau aku kerja tak ada transport sebab kawasan office aku tu tak ada bas..teksi pun jarang2 masuk..dia tak nak la aku kerja kejap je pastu berhenti dengan alasan tak ada transport..huhuhu..dalam garang2 dia, dia sebenarnya sangat prihatin..first day aku kerja dia dah tanya macam mana pi kerja..aku cakap along hantar n jemput hari2..minggu pertama along hantar n jemput..minggu kedua aku dah start menyewa bilik dekat apartment brunsfield..dekat la jugak dengan office..kalau naik kereta 3 minit dah sampai..so aku cakap lepas ni aku pergi balik naik teksi..dekat je..cik najwa risau dah..semua orang dia tanya kalau lalu dekat apartment brunsfield tu..kebetulan budak praktikal, wahida namanya lalu kat area situ pagi2..tapi balik ikut jalan lain..tapi dia sudi nak tumpangkan aku..

ikutkan aku tak suka tumpang orang..aku malu..tapi cik najwa paksa aku naik dengan wahida..wahida pun ok je..budaknya memang baik sangattttttttttttt...selama dua bulan aku menumpang dengan wahida..ya Allah..aku terhutang budi sangat dengan wahida ni..sebab tu aku sayang gila dengan dia..aku doakan semoga Allah permudahkan segala urusan dia di dunia dan juga akhirat..cik najwa pun aku terhutang budi sebab beriya suruh aku tumpang wahida..walaupun mula2 dulu aku rasa macam janggal dengan dia akibat kes kena marah mula2 dulu..hahahaha..tapi bila dah lama bekerja dengan dia aku rasa dia seorang yang sangat baik..sangat prihatin..sangat pemurah..orangnya cakap lembut je tapi dalam lembut ada tegas..nama pun lawyer kan..kena la tegas sikit..hehehehe..

ni la wahida..budaknya sangat baik..happy sentiasa..n bukan calang2 orang yer..sekarang tengah amek master kat usim..tengok air muka pon dah tau orang nya jenis hati baik..

kemain lagi baju merah menyala..pastu perut buncit macam mengandung 9 bulan..kekeke..

aku tak putus2 ucap syukur pada Allah sebab Allah pilih aku untuk bekerja di lzs..lzs adalah organisasi terbaik setakat yang pernah aku bekerja..bukan organisasi je terbaik, tapi orang2 nya pun baik..yelah kebanyakkan nya dari background islamic..memang beza dengan tempat kerja lama dulu..jiwa lebih tenang..seronok..ALHAMDULILLAH.

ok la stop dulu kat sini..ada masa aku akan update tentang kerja di lzs...papai..

Assalamualaikum..

8 comments:

  1. All the best kak.. blog akak pn same best.. 👍👍 keep on writing! ^^

    ReplyDelete
  2. salam... haii akak.. interested bce story akak.. kalau diploma perakaunan boleh x apply dekat LZS ni?? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm..hai adikk balkis..thankss..boleh dik..nanti de kekosongan dorang publish vacancy kat jobstreet..rajin2 la tgk yee :)

      Delete
    2. Cik Syalillah ada no utk di hubungi.. Sy ada pertanyaan mengenai LZS.. No sy 0196781801

      Delete
  3. Cik.. nk tau sikit psl benefit keje di LZS ni?.. ada nk pegi intervw gak ni.. nk tau gak sikit2 info dia..

    ReplyDelete
  4. Cik.. nk tau sikit psl benefit keje di LZS ni?.. ada nk pegi intervw gak ni.. nk tau gak sikit2 info dia..

    ReplyDelete
  5. akak saya berminat juga untuk menyertai lembaga zakat selangor ni

    ReplyDelete