Wednesday, December 25, 2013

Tekanan Bekerja

Reactions: 
Assalammu'alaikum..

Sedar tak sedar dah nak masuk tiga bulan aku bekerja di KL Sogo..walaupun bukan menjawat jawatan idaman tapi tak apalah, untuk sementara ni aku cuba untuk bertahan..tapi semalam betul2 menguji kesabaran aku..ya aku akui walau kat company mana pun kita bekerja, company besar atau kecil, kita memang tak boleh nak lari dari hadapi stress bekerja..

Tapi......bilamana kita cuba untuk puaskan hati semua pihak tapi dek terbatasnya kudrat & tekanan dari rakan sekerja, air mata ni mengalir jugak..bukan untuk menagih simpati..tapi bila orang tak faham situasi kita, rasa diri ni tak berdaya lagi untuk teruskan bertahan..maka hari ini, walaupun public holiday sempena krismas, aku tak diberikan cuti dan akhirnya aku buat cuti sendiri..hohoho..

Aku sedar aku masih dibawah pemerhatian untuk diserap tapi apakan daya, aku memang tak larat dah nak pergi kerja..badan aku lemah kepenatan bekerja lebih 12jam sehari..minda aku dah tak berdaya untuk memotivasikan diri sendiri..masih ada baki 3 bulan sebelum betul2 confirm jadi permanent staff..aku redha segalanya kalau takdir menetapkan rezeki aku bukan di situ..

***********************************************************************
Kejadian Semalam

nota dari rakan sekerja

aku faham dia buat macam ni sebab tekanan kerja..aku tak salahkan dia 100%..aku tau ada isu yang dia tak puas hati dengan pihak pengurusan deparment kami cuma janganlah dilepaskan kemarahan tu pada aku..dan tentulah aku terasa sebab aku salah seorang yang handle duit topup mesin parking..bukan aku sengaja melewat2kan duit topup tu..cuma kudrat aku tak mampu nak handle semua..bayangkanlah dari pukul 9 pagi aku start bekerja, pukul 4.15 petang baru dapat lunch! balik2 dari makan dapat nota layang atas meja..siapa yang tak sedih??? T_T sambil menuju ke lif untuk kutip duit parking, air mata dah menitik..lap2 air mata takmo orang lain perasan..tapi sampai je ofis parking nampak pulak mamat tu, hati bertambah sedih & terus tak boleh tahan..nahhhh..melimpah terus air mata..bikin malu!

mungkin orang lain yang tak bekerja di dalam cash room tak faham situasi kami..mengira duit yang bukan sikit-sikit..sekali buat collection parking berbelas ribu..nak asingkan duit rm1, rm5 rm10 baru & lama, duit rm20 lagi..duit tu pulak kena pastikan kedudukan betul, gambar kepala YDP Agong  kat duit kertas tu kena betul..tak boleh kejap atas..kejap bawah..kejap kiri..kejap kanan..kejap depan..kejap belakang..duit buruk kena asingkan..itu belum lagi dah siap kira2 duit kurang pulak sebab kadang2 mesin pengira duit kertas tak detect..kena kira balik..nak2 pulak mesin pengira duit syiling rosak lagi la haru..kira la satu2 duit syiling tu pakai tangan..kira manually ok..SEMUA MAKAN MASA! tapi orang lain tak faham dan tak pernah cuba untuk faham..

bila staff bercuti panjang timbul pulak masalah lain..bila tenaga kerja kurang so bebanan kerja meningkat..staff yang ada pun tak menang tangan nak settlekan semua..mana lagi nak kira duit kutipan parking, kutipan toilet, kutipan food court, nak tukar duit ini, nak tukar duit itu, nak topup ini, nak topup itu..yang uruskan 2 staff je..PENGSAN!!

sebab tu bila ada yang merungut dapat duit lambat la, bising2 duit nak kena on time la, call banyak kali desak suruh cepat la, hati ni mula la jadi tak keruan..cakap banyak kali dalam hati 'sabar ila'..ikutkan hati ni nak je menjerit kuat2, tinggalkan semua kerja & balik rumah..tidur puas2..hahaha..

disebabkan terlampau stress aku nekad untuk ponteng hari ni..potong gaji pon potonglah..kena marah dengan bos, tahan jelah..aku hadap kan jela telinga ni untuk dengar bos membebel..aku tebalkan jelah muka untuk dimalukan bila kena marah depan staff lain nanti..yang penting aku dapat lari sekejap dari stress yang tak berkesudahan ni..dapat notis termination 24jam?cari jela kerja lain..bukan susah pon..rezeki Allah itu maha luas ;)

Allahumma yassir wa la tu'asir ya kareem

Ya Allah, permudahkanlah dan janganlah Engkau menyukarkan, wahai Tuhan Yang Maha Mulia

0 comments:

Post a Comment