Monday, December 23, 2013

Isnin Hari Memasak

Reactions: 
Assalammualaikum..

Tiada lagi istilah monday blues semenjak kerja di sogo..apa tak nya aku cuti hari isnin..orang lain seronok cuti sabtu ahad, aku pulak kena kerja T_T nasib baik ler aku awal2 dah cop cuti setiap hari isnin..so dapat ler berehat walaupun sehari je..huhuhu..tak apalah, demi mencari rezeki halal, kerja jela selagi ada kerja, daripada hidup jadi penganggur tegar..hohoho

bila dah cuti ni memang dah jadi kewajipan la untuk memasak..yelah kesian kat mak..hari2 kena masak..weekend pun kena masak..katanya ingatkan anak dah besar hujung minggu boleh la berehat dari masak memasak..hehehehe..apa boleh buat anak daranya ni busy kerja..

hari ni tak tau nak masak apa..kalau ikutkan perangai malas, nak goreng telur je..hahaha..bukak peti ais ada ayam n ikan kembung je..semalam along dah masak ayam goreng rempah..takkan nak makan ayam lagi hari ni..kalau aku ok je..hari2 ayam pun tak apa..tak pernah muak! :p

godek2 lagi ada nampak daun kesum..masak asam rebus taruk daun kesum sedap ni..tapiiiii macam malas pulak nak masak asam..senang cerita, buat ikan bakar jela..kemalasan tahap infiniti..hohoho..

cuci2 ikan, gaul dengan garam sikit, taruk atas kuali..hasilnya:

tadaaaaa!!!!

ikan bakar terlebih bakar..hahahaha


macam ikan goreng dah..gara2 leka kopek ikan bilis..hahaha..apa2 pun tatap sadap! (puji masakan sendiri)
actually bukan bakar la..ni namanya ikan panggang atas kuali tanpa daun pisang..wahhh panjang gitu nama resepi ni..

tak ada kicap+cili api+bawang rasa macam tak sempurna makan ikan panggang atas kuali tanpa daun pisang ni..ada orang lebih suka cicah dengan air asam..tak pun budu..mana2 pun boleh..tapi aku lebih suka kicap..

menu sampingan - ikan bilis goreng berlada terlebih garam namanya..orang kata kalau masakan terlebih garam maknanya dah nak kahwin..yola tu..dah banyak kali masak terlebih garam, tak jugak kahwin aku ni..hahaha..
ikan bilis goreng garing2 pastu cili lebih sikit..perghhhh lupa diet jap..menu sampingan ni kena ada sebab confirm menjelang malam tak cukup lauk ikan bakar tu..family aku just masak sekali je sehari..ada sesetengah family lauk tengahari lain..lauk malam lain..family kami pulak masak sekali harung je..senang dan tak penat..

sayur jangan dilupakan..harussss ada menu sayur..tapi kadang2 kalau kemalasan melanda diri tak masak pun..hahaha..sayur kacang panjang memang kegemaran aku..aku kalau makan sayur paling tak suka sayur yang terlebih masak aka lodoh..aku suka yang separuh masak..bila makan krup krap krup krap..alahaiiiii..nikmat sungguh ;) yang ni aku masak kering..tak berkuah dan lebihkan bawang putih n ikan bilis..

ni jela yang termampu aku masak hari ni..lepas masak terus tangkap gambar..makan nya kemudian pun tak apa..janji ada gambarnya..hahaha..gaya orang zaman sekarang kan..

ok la sungai pelong dibasahi hujan rahmat..sedap tidur ni..zzzzzz

tata!!!

Assalammualaikum..

0 comments:

Post a Comment