Saturday, August 10, 2013

Misteri kehilangan duit..Angkara toyol?

Reactions: 
Assalamualaikum..

Selamat Hari Raya Aidilfitri..maaf zahir & batin andai ada terkasar bahasa sepanjang aku berblog ni..mungkin ada yang komen aku tak reply lagi..maaf sejuta kali yer..

tahun ni tak bermakna sangat sambutan raya - sebab ada beberapa perkara yang menyedihkan telah berlaku.


Antara perkara yang menyedihkan adalah sekarang musim kehilangan duit..mungkin ada yang tak percaya adanya makhluk halus di bulan puasa..tapi terpulang la samada nak percaya atau tak..tapi yang pastinya sejak kebelakangan ni kami satu keluarga selalu kehilangan duit (alamak baru taip sikit dah meremang bulu roma..huhuhu) (aik baru taip pasal misteri ni tiba2 line broadband disconnected..huhuhuhu)..

mula2 berlaku pada mak aku..dia perasan duit dia selalu tak cukup sejak bulan februari lepas..bila keluarkan duit rm100, tak sampai seminggu dah licin..dia check balik apa yang dia dah belanjakan duit tu, tapi tak sampai rm100 pun beli barang2..dia memang pelik tapi dia diamkan je..masalah kehabisan duit berlanjutan sampai bulan april..start bulan mei dia dah kira betul2 apa yang dia belanjakan..pastu kat office dia akan kira betul2 berapa baki dalam purse setiap hari sebelum balik rumah..tapi bila pergi kerja esoknya duit dah berkurangan..dia mula syak ada dikalangan family yang mencuri duit dia..dia syak along atau angah aku yang curi..setiap kali duit kurang dia akan tanya kat abang2 aku tu..melenting jugak la abang2 aku bila dituduh mencuri..sampai pernah sekali angah merajuk dengan mak..3 hari tak bertegur sapa sebab mak tanya ada tak dia curi duit mak..hehehehe..along pulak sampai bersumpah dengan nama Allah menandakan bukan dia yang curi duit tu..dah tu siapa pulak yang nak mencuri?takkan aku yang curi tanpa sedar?hahahah..gila apa..takkan abah pulak?takkan anak buah aku pulak?takkan adik aku yang stay asrama tu???


dipendekkan cerita, mak percaya mesti ada toyol yang curi duit dia..tapi abah pulak tak percaya..abah kata jangan percaya benda tahyul..ni mesti along yang curi duit mak..hamboiii abah kemain lagi tak percaya anak sendiri ye..hehehehe..abah kata mungkin mak tercicir duit..tak pun mak belanja itu ini tapi tak sedar..sampailah terkena kat batang hidung sendiri baru abah nak percaya ada toyol/makhluk halus yang curi duit..dia start percaya bila duit yang dia letak bawah bantal hilang..padahal time tu dia tengah tidur..bangun2 je duit hilang..misteri nusantara sangat kan..takkan time dia tidur along/angah p meraba2 purse dia bawah bantal..takkan la dia tak sedar time tu..ahaa!! atlast dia tak ada tuduh abang2 aku mencuri lagi..alhamdulillah..

lepas tu bila mak check2 duit masjid yang dia sorokkan dalam timbunan beg plastik dalam bilik sembahyang dah berkurangan rm400++..mak aku ni ajk masjid..selalu la buat program untuk muslimat setiap bulan..jadi tiap2 kali ada kelas agama ramai yang menghulur duit..mak pulak jadi tukang simpan duit kutipan kelas tu sebab ajk lain tak ada yang menyanggup simpan duit kutipan..dah tu pulak mak ni silap jugak sebab tak simpan semua duit dalam bank..katanya leceh nak keluarkan selalu..yelah dari rumah ke bank bukannya dekat..so dia simpan sebahagian duit tu kat rumah..lebih kurang dalam rm1000++ jugak la dia simpan kat rumah..tup2 bila berbulan tak check, dia pun buat kira2..aikk kenapa kurang..dok kira sini..dok kira sana..memang pasti duit dah hilang lebih dari rm400..mak dah lemah..bukan rm4 yang nak kena ganti..bukan rm40..tapi rm400++..alhamdulillah time tu rezeki abah murah..ada yang bagi deposit untuk jual tanah..dia bantu ringankan beban mak..abah bagi rm500 untuk ganti duit masjid..melayang macam tu je duit rm500..huhuhu..

masalah berlarutan sampai bulan 6..masih tak ada perubahan..duit tetap berkurangan..sampaikan duit aku pun hilang gak..hantu betul hantu yang mencuri ni! tapi tak banyak la..rm20 je..time tu aku macam ahhh takpelah tak ada rezeki kot..mungkin Allah nak bersihkan duit aku.mungkin time kerja aku ada lepak2 so gaji tak berkat..tak apalah Allah nak tarik sikit rezeki aku..lepas tu jugak sebelum kejadian duit hilang tu aku terselamat dari disamun..dipendekkan cerita bukan aku yang disamun tapi hampir disamun..time tu aku buat overtime hari sabtu..supposely aku balik dengan 2 orang officemates sebab aku takut nak jalan sorang2 p ktm bank negara..tapi entah kenapa hati aku meronta2 nak balik cepat..kul 4.30 aku dah chow dari office..rupa2nya officemates aku tu balik lewat..malam baru diorang gerak balik jalan kaki berdua last2 kena samun kat tepi jalan..aku dengar cerita tu terus bersyukur tak follow diorang balik malam..seminggu lepas kejadian tu la duit aku hilang rm20..aku fikir hmmm takpelah hilang rm20 daripada kena samun handphone, rantai, gelang & duit..so aku redha duit hilang rm20..

aku ingat itu je first & last duit aku hilang..rupa2nya tak..punyalah penat aku menjahit manik untuk akak office aku..3 hari 3 malam berjaga malam semata2 nak siapkan tempahan manik..sampai sakit2 belakang..dah la manik halus2..dapat duit upah rm150..tak sampai 24jam hilang rm50! memang !@#$%^&*..aku mencarut2 dah..sampai hati curi duit aku..tu kira duit halal tu sebab upah penat lelah aku menjahit manik..takkan tak berkat macam kes hilang rm20 sebelum tu..hati dah panas..aku cuba untuk redha akhirnya..aku cakap bukan rezeki aku..ada orang rumah terbakar habis semua duit & harta hangus..aku ni hilang rm50 je dah nak melenting..tu jela yang aku buat untuk sedapkan hati yang sedang berduka lara..sobs3 :'(

2 minggu lepas tu duit abah pulak hilang..pukul 3 pagi dia tak boleh tidur jadi dia p basuh kereta mak..habis basah seluar & purse dia dalam poket pon basah..jadi lepas basuh kereta tu dia baring depan tv & purse tu dia sorok bawah kusyen depan tv..dia tengok tv sampai tertidur..tup2 esok pagi terjaga tengok duit rm12 hilang dalam purse..

adik aku pun hilang jugak! elok2 duit ada dalam purse, tiba2 boleh hilang rm50..mak aku la mengganti balik sebab tu duit belanja dia kat asrama..

kejadian bulan ramadhan

bulan ramadhan sangat menguji kami sekeluarga..dah beratus duit mak aku hilang dalam bulan ramadhan..orang kata ramadhan hantu setan semua kena ikat..tapi jangan lupa ye ada jin yang tak diikat..bulan ramadhan la makin menjadi2 kes hilang duit..memang tak takut betul tuan toyol tu ye..kot ye pun bulan ramadhan ni slow down la sikit buat jahat tu..ni tak, makin menjadi2..hamboii nak dapat income lebih ye untuk beli keperluan raya..choiii sangat!

akhir ramadhan kami start pasang ayat2 ruqyah non stop..biar lari makhluk halus dalam rumah ni..tapi tak jalan..macam biasa mak la mangsa utama hilang duit..duit dalam purse memang normal la hilang..duit simpan dalam al-quran pun hilang!! ahaaaa....mak dapat idea..simpan dalam kereta mungkin selamat kot..check2 esok pagi duit hilang rm50..kat mana lagi nak simpan duit?duit seringgit2 adalah dalam rm18,siap klip lagi pun hilang..duit rm20 hilang..duit rm10 hilang..sampai licin tak tinggal kesan..dasyat sungguh..duit baru keluarkan dari mesin atm, nak bayar duit shopping baju raya, tup2 tengok dah kurang rm10..mak yakin lagi pasti yang duit tu cukup2..tiba masa nak bayar kurang rm10..mak terduduk lagi..mak kata ni tak boleh jadi..sehari hilang nak dekat rm30..mak jumpa sorang ustaz..namanya ustaz suhaimi..hari first ustaz baca2 ayat kat garam kasar..mak tabur kat sekeliling rumah..tak jalan..malam tu hilang duit..mak kata tak apa nanti lepas raya nak jumpa lagi ustaz suhaimi..

esok duit adik pulak hilang lagi rm50..padahal duit tu dah diikat sekuat2nya dengan getah..duit lain ada lagi tapi duit not rm50 lesap..getah untuk ikat duit tak berusik pun tapi duit tetap hilang..ohooiiii melampau sungguh wahai si makhluk pencuri duit..menangis lagi adik aku..mak aku pun hampir menangis sebab nak tak nak terpaksa topup lagi rm50..tak sempat tunggu lepas hari raya, time tu jugak mak aku pergi jumpa ustaz suhaimi..ustaz baca ayat2 al-quran lagi kat garam kasar..kali ni kena tabur garam kasar tu tepat pukul 12 tengah malam..pergilah angah & anak buah aku menabur garam kasar pukul 12..tak jalan juga..esoknya duit mak hilang..kali ni mak aku betul2 menangis..kering sudah duit dalam purse..terpaksa pinjam duit adik & aku..

kali ni ustaz ada bagi petua yang mak aku kena buat..kalau tak silap baca ayat kursi 40x pastu ada lagi la surah2 lain yang kena baca..aku tak ingat sebab aku tak buat..hehehe..

beberapa hari duit tak hilang..tapi ku sangkakan panas berpanjangan, rupanya hujan disiang hari..lagi 2 hari nak raya duit adik & abah hilang lagi..yang pastinya kejadian berlaku time maghrib..disebabkan ketakutan duit hilang, maka segala duit akan diikat dengan sebanyak2 getah & aku letak dalam beg kecil yang aku boleh letak tali & gantung kat leher..nak mandi pun aku bawak beg tu..hehehe..nak dijadikan cerita aku nak masak tiba2 adik aku volunteer nak pegang beg tu..mungkin kesian tengok aku usung beg tu ke hulu ke hilir..rimas la jugak bergantung2 kat leher..dah la berat sebab duit mak & adik pun aku kena simpan..duit adik, dia gulung sekali dengan duit aku & diikat kuat2 dengan getah..menjelang maghrib pukul 7.15pm, adik aku nak terkucil..dia suruh anak buah aku (aiman) pegang sekejap..dia siap pesan kat anak buah jangan p mana2..pegang beg tu sampai dia habis melepaskan hajat..tup2 keluar tandas tak sampai 5 minit dia tengok aiman dah main basikal kat luar..dia pun menjerit la panggil aiman suruh bagi balik beg duit tu..aiman pun tunjuk la tempat dia sorok beg tu..dia letak kat celah2 kusyen depan tv..terkejut tenogk beg tu zipnya dah terkoyak & duit adik aku rm54 dah lesap! tapi duit aku tak hilang..heran tak heran tak??????menangis meraung ler adik aku tu..dah rm154 hilang..bukan sikit..kalau shopping tu boleh dapat kasut raya 2 pasang ooooo..aku dah macam orang gila..maghrib2 tu aku menjerit sekuat hati marah kat aiman..sampai sakit tekak sebab menjerit..aku sebenarnya marah kat makhluk yang mencuri tu tapi aku melepaskan marah aku kat aiman..kesian dia bila ingat balik..menangis tersedu2 dia..siap bersumpah tak curi duit tu..sorry aiman..mak lang teremosi sangat time tu..huhuhu :'(

dalam pada kecoh duit hilang, abah yang turut mengamuk tiba2 terdetik nak check duit dalam purse..sah duit dia pun hilang rm20..ha tu la..time maghrib duduk kat luar lagi..menyabit rumput la..siang2 takmo menyabit..dah maghrib baru ler nak menyabit..benda2 halus ni time maghrib ler aktifnya..dah pesan time maghrib duduk dalam rumah tapi degil..nak jugak keluar..ha kan duit dah hilang.alahaiiiii~~

lepas kejadian tu hati aku sakit..sakittttt sangat..jadi aku search internet cara2 nak atasi masalah hilang duit..salah satu caranya solat hajat & buat bacaan yasin 7 mubin..time baca yasin 7 mubin tu berdoa semoga orang yang menghantar benda2 tak elok ni dapat balasan..mak pulak buat solat hajat ramai2 kat masjid..memang berkesan sebab sepanjang 2 hari tu tak ada langsung kejadian duit hilang..tapi biasalah bila dah raya ni busy sikit..nak masak rendang la..itu la ini la jadi tak sempat nak buat amalan2 tu semua..just pasang ayat ruqyah je..yang terbaru pada hari raya pertama duit raya aiman hilang rm20..! speechless.............

hmmmm..tak tau la nak kata apa lagi..penat sebenarnya terpaksa mengharungi semua ni..bila cerita kat orang, orang takkan percaya..kononnya toyol kepala hitam la..terguna duit tu la..duit tercicir la..tak kena kat batang hidung sendiri memang tak akan percaya..terpulang la..

malam raya tu mak usu aku ada call tanyakan alamat rumah..dia nak suruh sorang ustaz tu tengok2kan rumah aku dari jauh..ustaz tu scan katanya kat kawasan rumah aku memang ada yang membela toyol..tapi tak tau la siapa yang membela tu..selalunya ustaz2 yang mengubat ni tak akan bagitau siapa yang membela tu..yelah takut kang ada yang p cari si pembela tu & belasah ramai2..

siang tadi sepupu yang duduk dekat rumah datang beraya..mak cerita lah masalah kami ni..rupa2nya mak long aku pun ada hilang duit..rm200 diikat dengan getah lesap..tinggal getah je..dia suspek anak lelaki dia yang curi..hahahaha..bahana toyol..anak tak bersalah pun kena tuduh..bila dengar cerita mak aku ni sepupu aku tu pon cakap nak cari ustaz yang pandai mengubat..

insyaalah lepas raya ni akan ada rawatan susulan..tak tahan dah hilang duit..boleh papa kedana kalau tiap2 hari hilang duit..huhuhuhu..


updated on 3.8.2014

alhamdulillah sekarang dah tak ada kes hilang duit..selepas berubat dengan ustaz halim kes kecurian masih ada..tapi jarang2 la..seminggu skali je hilang..lepas tu sedara perkenalkan dengan kawan dia yang pandai halau toyol..time berubat tu aku duduk menyewa kat shah alam..so tak dapat tengok sendiri kejadian cumanya along kata ada tabur garam kasar n baling kat atas bumbung rumah sebelah aku ni (rumah pusaka)..time baling tu dengar la bunyi orang berjalan atas bumbung tapi tak nampak bayang apa pun..just dengar2 je..sejak tu memang tak ada kes langsung duit hilang..alhamdulillah..

pada sesiapa yang nak cuba ustaz halim tu ni no dia 0173065329..
sorang lagi tu tak tau nombor dia..dah mintak kat sedara nombor orang tu..tunggu respon dari sedara..kalau dah dapat aku update lagi ok :)

wallahualam

22 comments:

  1. laa.. ada jugak yg buat keje mcm ni..
    ni mest sb PHD (perasaan hasad dengki) tinggi ni..
    haih..sabar ye..
    insyaallah ada penyeleasaiannye nnt

    sepandai-pandai toyol mencuri..
    akhirnye akan masuk dlm botol jugak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah..Allah sebaik2 pelindung :)
      cuma sekarang toyol belum masuk botol lagi..hehehe

      Delete
  2. sy juga mengalaminya..pernah bgaduh dgn suami sbb ingat dia yang ambil since hnya kami bdua yang tinggal dlm rumah tu
    paling tak tahan bila duit company turut hilang (sy keje bahagian akaun, so duit kutipn cash sy kna pegang & kna wat balik rumah since opis takde peti besi)
    hilang plak not 50 & yg tak bestnya kna ganti balik duit tu...wawawawa

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..kami pun macam tu..saling tuduh menuduh..rupa2nya kerja toyol..n kalau kita cerita kat orang lain, semua x percaya..kata diorang hilang duit angkara toyol kepala hitam..x apalah..yang mengata tu xkena memang xkan percaya..dah kena kat diri sendir baru diorang tau..seksa sangat duit hilang..
      harap awak sabar ek..doakan semoga duit yang kita ganti tu akan Allah ganti dengan benda baik yang lain..yakinlah :)
      macam kes mak saya dia pegang duit jualan ubat sorang ustazah..tup2 hilang..tapi dia redha, dia ganti guna duit sendiri..tanpa cerita masalah pada ustazah tu, Allah gerakkan hati ustazah untuk bagi upah tolong jual ubat n nilai upah tu lagi besar dari nilai duit yang mak saya kena ganti..Allah maha mengetahui masalah hamba2Nya :)

      Delete
  3. nampaknya kisah kehilangan duit kita ni lebih kurang sama dik.. akak tengah pening sekarang..hilang duit hari demi hari.. apa cerita selanjutnya? akak tgh cari seseorg yg pandai utk atasi masalah ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmmm..cerita selanjutnya selepas berubat duit tak hilang tapi bertahan dalam sebulan je..lepas tu hilang balik..asal leka je hilang la duit tu..duit mak simpan dalam dompet kecik n digantung kat leher pun boleh hilang..dugaan2 :(

      Delete
  4. Sekarang ni duit mak kita pulak hilang...tak boleh leka,kena pegang jee selalu,dh jumpe ustaz.Ustaz kate ade org hantar benda curi duit,ustaz tu kate org yg hantar tu 2 selang umah... memng dh sah yg org tu curi sebab janda tu tak keje tapi boleh kasi anak beranak dia makan...setan betul manusia zaman sekarang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke..astaghfirullahalazim..apa la nak jadi dengan manusia zamann sekarang..semua nak mudah tanpa fikir dosa dan haram nya..mak akak pun sampai sekarang still simpan duit dlm purse kecik then gantung kat leher..

      Delete
  5. saya sekeluarga pun selalu kehilangan duit...bukan sedikit..sekali dia ambil rm50..kalau 3 beranak...hari2 kopak...nk juga nama ustaz tu ye

    ReplyDelete
  6. Sekarang rumah saya pon mcm tuh...duit smpan dlm sampul,duit 100 kat celah baju (sapa wat tah) lagi 300 ratus hilang...sampul duit tu kosong..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kadang2 benda mcm ni boleh jadi pergaduhan kn sebab saling tuduh menuduh..aish...geram rasanya..

      Delete
  7. Klw btol lh toyol yg curi wet.sila cll aku di talian maxis.01112250720

    ReplyDelete
  8. Ade ustaz ni yg blh halau toyol.klw nk thu toyol xkn curi wet dlm kitab Al Quran.klw nk thu betol ke yg toyol cri wet.haaa cbe tindihkan dompet wet kt bwh bdn.mtikn lmpu blik.jgn tdo lgi.nnti toyol tu dtg plahan2 nk ambik wet yg ditindih dgn bdn time tu blh nmpak dn dgr toyol tu bunyi mcm mare...ja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. idk..melalui pembacaan kalau duit hilang dlm alquran makna nya hantu raya..wallahualam..ada pengalaman nmpk n dgr toyol marah ke?

      Delete
    2. Sy da jupe owg pndai bnda yg curi wet kat uma sy tu ank hantu raye

      Delete
  9. Bayaran kt ustaz tu seikhlas anda.klw aku xpyh nk byr just blanje aku sekotak rokok ja huhu

    ReplyDelete
  10. Sesiapa yg nk beli clash of clans town hall 9 troops max xbow level 3 dragon dgan toyol tak max sistem nie bleh msuk untuk iphone sahaja. Rm 1.500 hrga bleh bincang. Klau ad yang berminat hubungi saya 01123592798. Kalau nk tahu lebih lanjut sila taip arek malang d? Blues profile pokewak ape? Sory bro tumpang jual coc

    ReplyDelete
  11. Mslh ni mcm sy..plz mcm mne nk atasi since now almost rm420 mybe..

    ReplyDelete
  12. Bukan toyol je boleh curi duit..hantu raya lebih dasyat kagi boleh mencuri ikut arahan org yg membelanya. Klu duit hilang sikit2 benda jahanam tu xambik semua...itu kerja toyol...klu hbs disapunya....simpan rm500...rm500 lesap....simpan byk mn pun hbs disapu...tu la hantu raya!!! Sy sendiri yg kena..dh bertahun kejadian ni berlaku...kt umh ada sy dgn suami je xde org lain pun. Ustaz ckp dia transparent...duit kt celah mn pun simpan dia blh ambik hatta dlm quran...dia boleh campak lg quran tu kt tempat lain. Dh ikhtiar pelbagai cara...doa2 etc...tp still sama. Setan tu hilang kejap then akn dtg blk buat dajal lps tu. Hantu raya lg jahat dr toyol..atleast toyol xsapu hbs duit..tp hantu raya mmg xde bg peluangnya. Sampai ada pernah sekali hubbby dpt cash payment rmxxxx mlm..nk bank in cdm pulak out of service..terpaksa bwk blk duit simpan umh..tp simpan dgn cara yg dinasihati oleh seorang pengamal perubatan islam...apa yg jd...bgn pg sok duit lesap xde tinggal satu sen pun. Menangis hubby. Ni skg tgh ikhtiar xari yg betul2 pakar dlm hal ni selain diri kita sendiri memohon kpd sang pencipta...

    ReplyDelete
  13. Hmm.. baru je hilang duit ni.. yg pelik tu simpan dlm locker berkunci.. kalo orang pecah masuk bilik pn, tak tak pernah pulak bilik bersepah mcm kena geledah.. takkan pencuri tu tahu yg duit tu dlm locker tu?.. xde kesan2 kopak kat locker atau kunci dan cuma sye sorang je yg ada kunci tu... alahai.. da la duit tu nk buat modal niaga

    ReplyDelete