Sunday, February 3, 2013

Pengalaman ambil lesen kereta (bahagian II)

Reactions: 
Assalamualaikum..

ok bersambung lagi kita untuk siri ke II pengalaman ambil lesen kereta..eceh2 siap ada bahagian2 lagi..ala sequel pilem gitu..ahaks..

previous entry aku ada bercerita bagaimana aku mula terjebak dengan ambil lesen kereta ni..kalau belum baca meh tekan sini Pengalaman ambil lesen kereta (bahagian I)

dipendekkan cerita, setelah mendaftar pada 29.09.2012, lepas tu attend kelas kppp (apa kejadah nama kelas ni aku tak ingat..nampak sangat aku tak berminat kelas ni..tu pasai tak ingat..hahaha), then lulus ujian berkomputer, masuk kelas amali pulak, maka bermulalah episod 'ngeri' dalam hidup aku..ngeeeeeeeee ;p

lihatlah doniaaaaaaa..aku dah ada lesen L..muahahahahahahahahahahahahahaha..(lesen L je pun nak kecoh kan)

seumur hidup aku memang tak pernah bawak kereta..pegang stereng kereta pun masa lepas daftar ambil lesen tu..tu pun pegang2, usap2, lap2 je tau..kalau tak, sepanjang masa jadi MEM duduk kat seat sebelah pemandu atau pun jadi mak datin duduk kat seat belakang..hahaha..

first time aku dipaksa untuk memandu kereta adalah pada hari kelas amali..walaupun hanya satu round je kat dalam litar, tapi rasa macam 1000x round tau..punyalah penat aku rasa..nak kawal stereng lagi..nak kawal clutch lagi..nak kawal break lagi masa kat selekoh..sangat hazab!!hahaha..

time tu sebelah aku adalah cikgu (nasib baik cikgu perempuan), kat belakang ada dua orang lagi student..aku pulak jadi orang first yang kena bawak jadi memang tak berapa nak pandai..untung budak lagi dua orang tu sebab dia dah tengok macam mana aku kena bawak..pastu bila turn diorang bawak, smooth je diorang drive..time tu mula rasa macam nak buat sekali lagi..tapi apakan daya, masa tak cukup..(dah start excited)

2 minggu selepas kelas amali tu baru aku booked untuk personal coaching dengan selected cikgu..aku pulak dah serba salah, nak ambil cikgu perempuan tu ke atau cikgu lelaki..kalau cikgu perempuan tu, mulut dia bising sangat..tension la..tapi kalau cikgu lelaki aku geli ah kalau tergesel2 ka, tersentuh2 ka time belajar..jadi aku buat keputusan untuk ambil cikgu perempuan tu..pulak tu cikgu perempuan ada sorang je..i have no choice..mulut bising pun bising la janji aku selesa tak payah tersentuh2 dengan cikgu lelaki.

10 jam masa diperuntukkan untuk belajar..9 jam setengah belajar, baki setengah jam lagi untuk sesi QTI..masa belajar 9 jam setengah dengan cikgu perempuan tu (biarlah aku gelarkan dia Cikgu S), aku boleh katakan okok la..nak kata best sangat, tak ada la pulak aku rasa macam tu..lagi aku tension dengan mulut bising dia adalah..memang betul dia bising sebab nak mengajar..tapi cara dia ajar tu memang tak menyeronokkan..start dari hari first belajar aku dah rasa tension..aku rasa nak tukar cikgu lain tapi aku tak mau la dia terasa hati ke..jadinya aku bertahan jela walaupun diriku merana..eceh2..hahaha..

tapi apa2 pun aku tetap hargai jasa dia mengajar aku mengenal erti clutch, gear, brek, handbreak, minyak, cara naik bukit dan lain-lain lagi..bayangkanlah orang lain paling lama pun ambil kelas dalam 2 jam ke 3 jam..3 jam tu pun dah kira lama tau..tapi aku ni advance, ambil kelas sampai 4 jam untuk sesi terakhir..hahaha..actually aku malas nak ulang-alik ke akademi tu..konon2 yakin boleh..last2 kepenatan..

masa hari terakhir tu ada sesi penilaian (QTI) dengan cikgu lelaki ni..nama dia cikgu A..cikgu A ni seorang yang terkenal dengan kegarangan dia, setiap kata2 dia agak sinis, muka dia memang sombong gila..aku pun dah menggelabah gila time tu..untuk bukit aku fail..dia dok sindir2 aku..takpa takpa..memang salah aku..tapi time tu aku memang dah down gila..bukan nak bagi kata semangat..time parking pun aku fail gak sebabnya aku lupa pusing stereng..sikit lagi nak langgar divider..lagilah dia sindir2 aku..sabar lagi..time 3 penjuru, pun aku fail sebab mati enjin..time tu dia dok sindir2 kata penat cikgu S ajar aku..so what?aku bayar kot..tak payah r nak sindir2 ke..rupanya2 baru aku tau, Cikgu S tu bini keempat dia..patut la kemain lagi cakap kesian kat Cikgu S..ada aku kesah?hahaha..(eee jahat pulak aku mengutuk diorang laki bini)

maka dari itu, terpaksalah aku menambah kelas untuk improve skills memandu aku selama 4 jam..tu pun ikut plan nak ambil 5 jam..tapi akak kerani tu cakap --> 4 jam cukuplah dikkkkk..(aikkk..takmo untung lebih ka?)hahaha..

and again, i have no choice nak pilih cikgu memandu aku..yang cikgu best2 semua dah fully booked..ada tinggal lagi sorang cikgu lelaki yang free..aku kira cikgu ni cikgu tak famous atau pun tak best, sebab tu dia tak busy dengan kelas2 lain..muahahaha..mulut puaka betul aku ni..yelah, cikgu2 lain semua full..dia sorang je yang ada..mesti dia bukan cikgu favourite..hmmmm..nampak gayanya aku masih tak berpeluang untuk memilih cikgu kesukaan aku..apa boleh buat, redha jelah..hahaha..

nama cikgu untuk kelas tambahan aku biarlah aku gelarkan dia cikgu M..

M untuk MIANG..
M untuk MENGGATAL..
M untuk MANGKUK HAYUN..
M untuk MATAI (bahasa sabah)..
M untuk MUNTAH HIJO..
M untuk MENGGELABAH..

hahahaha..ganas+kuang ajo tak ayat aku?tapi ada sebab kenapa aku gelarkan dia macam tu..nak tau?tunggu next entry..hahahahaa

assalamaulaikum...

2 comments:

  1. HAHAHAH ilah lawak la...papepon slmt memandu :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehehe..lawak ke..sengsara sangat tau :D
      thanks dear :)

      Delete