Thursday, January 17, 2013

Pengalaman ambil lesen kereta (bahagian I)

Reactions: 
السلام عليكم

sungguh lama tak update blog..rindu nyeeeee kat blog aku ni..blog pun dah bersawang (ayat wajib bila dah lama tak update..so cliche)

bila dah lama tak update ni, rasa kekok pulak nak menaip..nak tulis menaip tetiba otak jadi krem..tatap skrin laptop..seminit..dua minit..tiga minit..empat minit..lima minit......aishhhh.. (mereng jap)

ok aku dah tau kenapa tetiba otak aku jadi tak betul..ni semua gara2 FAIL test JPJ tadi..apa??? Nur Syalillah binti Kamrudin fail test JPJ???ye ye ye..saya dengan rasa tak tahu malu mengakui bahawa saya telah fail test JPJ bahagian III (tengah buat muka sedih..sila bayangkan sendiri)..

sedih..pilu..terluka..pedih..perit..payau..masin..masam..arghhhh......mengapakah terjadi..

-
-
-
-
-
okok..aku rasa sebelum meneruskan cerita pengalaman test JPJ, better aku cerita kronologi aku ambil lesen..siap kronologi kau..muahahahahaha..

segalanya bermula disini.......
_____________________________________________________

April 2012.....

mak:  ila bila kau nak ambil lesen ni..mak dah penat bawak kereta..mak dah tak larat tau..mak dah tua..biarlah mak sponsor kau ambil lesen..nanti kita daftar kat sekolah memandu kat kuang tu..
aku:  isk....mak ni..tak payah la mak nak sponsor2..ila kan dah besar..dah kerja..biar ila je yang bayar sendiri..malu la dah kerja mak nak sponsor lagi..ila nak belajar berdikari..nantilah bulan depan ila bajet duit untuk lesen..

(dok fikir2 cukup ke nak ambil lesen..gaji tiap2 bulan pun cukup2 makan je..almaklumlah kerani cabuk je..gaji berapa je ponnn..tolak itu ini tinggal lah beberapa hengget sahaja)

Jun 2012

mak:  kata nak daftar ambil lesen
aku:  nantilah..tengah kumpul duit..(padahal duit dah habis berjoli sakan beli itu ini)
mak:  -.-"

Julai 2012

mak:  bila nak ambil lesen ni..duit cukup tak?tak cukup mak tambah
aku:  nantilah..tak nak nyusahkan sapa2..kalau boleh lesen ni ila nak dari hasil titik peluh sendiri..seminggu lepas raya nanti ila daftar (mana nak cekau duit ni..huhuhu)
mak:  -.-"

Penghujung Ogos 2012

mak:  ni dah seminggu raya..dah bolehlah belajar kereta..
aku: ha..yer..nanti ila daftar
mak:  bila nak pergi tu?
aku:  tak tau lagi..
mak:  -.-"

Pertengahan September 2012

mak:  kau ni asyik tangguh2 nak belajar kereta..bila nak daftarnya ni?tulah mak nak sponsor menyombong..tak nak mak tolong..nanti apa2 hal mak pitam ke, kau boleh drive balik dari opis..
(untuk pengetahuan, aku kerja satu bangunan dengan mak aku..huehuehue)
aku:  bukan tak nak tapi malu la dah besar2 masih mengharap bantuan mak lagi..nantilah..
mak:  -.-" (speechless lagi..hahahaha)

29 September 2012

mak:  kau dah tak boleh tangguh2 lagi..jom pergi daftar belajar petang ni jugak..duit ni berhantu..dok simpan2 nanti ada je terguna..siap2 nanti lepas asar kita pergi daftar..
aku:  yelah -.-" (tak ada alasan nak bagi lagi dah..kehkehkeh)

maka dengan hati yang berat & dalam keterpaksaan kena jugak aku mendaftar untuk belajar memandu..kebetulan aku dapat bonus rm500 lepas raya..jadi aku gunakan duit tu untuk bayar pendahuluan lesen..alhamdulillah..terima kasih lembaga jurutera malaysia..i love board of engineers malaysia..ewah2..kena bodek sikit dengan harapan tahun depan dapat lagi atau dapat lebih lagi #bermimpi di siang hari# hahahaha..

bermula pada itu aku TERPAKSA pergi kelas KPPPPPPPPP..eh apa kebenda ntah nama kelas tu..malas nak ingat..tak penting dah sekarang..janji aku dah lepas kelas yang membosankan ittuwwww..huh!

lepas cukup jam datang kelas tu, kena ambil ujian berkomputer pulak..fuhhh..nerves tau..walaupun soalannya ada dalam buku yang dibagi, tapi aku ni kan pemalas orangnya..dua hari sebelum test komputer tu baru lah sibuk nak baca..baru lah sibuk nak jawab 500 soalanS tu..ingat senang tapi susah rupanya..kahkahkah..padan muka hengkauuuu nur syalillah..

jadi berbekalkan ilmu2 dalam buku memandu yang telah aku hafal (hafal okey, bukan faham pun) selama dua hari tu, dalam keadaan TERPAKSA aku menjawab soalan2 tu semua..masa jawab confident mesti ada..agak2 boleh dapat 48/50..sekali bila view result, GULPPPPP..nak pengsan aku dibuatnya..nasib baik cukup2 makan untuk lulus..42/50..fuhhhh..alhamdulillah..syukur2..kalau tak melayang rm40 kena buat retest ujian komputer ni..

eh nak masak jap..kang mak aku balik tak ada lauk pulak nak makan..(dasar anak dara pemalas beginilah..hahaha)

bersambung next entry..

babai......

8 comments:

  1. hahaha.. senang je kan ujian komputer tu.. anyway gudluck utk test seterusnye..hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..senang tapi berisiko kalau over confident..thank you :)

      Delete
  2. lepas dapat lesen l .. berapa lama nak tunggu untuk test jpj uh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. anytime je..bergantung kepada akademi memandu tu hari apa test jpj..selalu nye diorang buat 2x sebulan..

      Delete
  3. Tmpang tanya. Ambik kelas memandu kat mana eh? :)

    ReplyDelete
  4. Sy baru jer lulus komputer tu dgn sekali percubaan alhamdulillah..mnggu depan start blajar dah tp krna tangguh sampai awal febuari, nak pegi padang pulok...

    ReplyDelete
  5. tengok blog ni, baru teringat kat lesen motor,
    bila tamatnyer eh??
    huhu, kang tak pepasal kena saman.
    dah la hari raya tu beraya sakan dengan motor tu. haha
    (dengan lajunyer melangkah ke motor dan buka seat)
    ~blogspot : rawatankanser2013

    ReplyDelete