Sunday, August 14, 2011

1st time aiman puasa :)

Reactions: 
assalamualaikum..

hari ni dalam sejarah, anak buah kesayangan aku berpuasa buat kali pertama..almaklumlah dah darjah 1, malu la kalau tak puasa..sebelum ni aiman puasa sekerat hari jew..tapi hari ni atas dorongan mak aku, aiman berjaya gak berpuasa penuh..alhamdulillah :)

aiman: barisan belakang sekali, nombor tiga dari kiri :)

actually puasa pertama aiman dah start puasa..tapi pukul 12 dah merengek2 nak bukak puasa..tulah siapa suruh lari sana, lari sini..disebabkan kesian, mak bagi gak dia bukak puasa..ingatkan bila dah bagi berbuka, beriya la dia makan..tapi berbuka semata2 nak minum air dua tiga teguk jew..hihihi..dia just haus sebab main dengan kawan2..tak apalah, budak2 lah katakan..

then hari kedua puasa, dah kena p sekolah..balik2 sekolah kebangsaan terus aku tanya dia puasa tak..tersengih2 macam kerang busuk..mula2 dia cakap puasa, tapi biasalah mak lang dia ni pandai provoke..last2 dia mengaku gak dah minum kat sekolah..mesti minum air paip tu sebab kantin tutup..hehehehe..

hari2 aku tanya soalan yang sama & hari2 dapat jawapan yang sama.

aku:  hari ni aiman puasa tak?
aiman:  wan(mak aku) tak kejut kan aiman sahur..macam mana aiman nak puasa...
aku:  eleh kalau bersahur pun bukannya aiman puasa pon..
aiman:  hehehe (tersengih2)

tetiba hari ni nak pulak dia berpuasa..so apa lagi mak aku bersemangat la tengok kesungguhan cucu kesayangan nya berpuasa..siap beli nugget lagi..mak tau tu peberet aiman..tambah2 lagi si aiman ni jenis tak kuat makan..nak tau makanan kesukaan dia meggi, meggi, & meggi..risau aku dibuatnya..yelah makan meggi bukannya elok pun..pulak tu hirup kuah jew..mee nya banyak lagi, tapi kuah dah kering kontang.hahaha..pelik beno selera anak buah aku ni..

lauk berbuka aiman hanya nugget..nasib baik mak lang dia rajin tolong gorengkan *ehem2*

banyak kali gak aku & along provoke aiman, tanya betul kew dia puasa hari ni, ada tak minum air..aiman tersengih2 jew..aik lain macam jew sengihan dia..betul kew tak dia puasa ni..tapi bila time berbuka beriya dia minum air, baru lah kami percaya..bayangkanlah, time berbuka dia boleh minum 3 setengah gelas besar air..1 gelas air milo, 2 setengah gelas air ribena..sampaikan kami dah tak bagi dia minum lagi, kang terkencing malam pulak..hahahaha..

ha ni lah muka aiman time berbuka..siap buat peace lagi tu..hehehe..

mentang2lah hari ni dia puasa, kemain lagi tanya kawan2 dia puasa tak hari ni..bukan setakat kawan2, semua family aku dia tanya puasa kew tak..aku pulak tengah cuti..so tak dapat lah puasa..time tengah makan tiba2 dia datang dapur..

aiman: eeeeeee...mak lang tak puasa kew? (alamak kantoi!)
aku:  errr...mak lang p*r*od..
aiman: p*r*od tu apa...
aku: errrrrrr.... (kena terangkan jugak nampak gayanya..kehkehkeh)

adeh garu kepala aku dibuatnya..budak2 zaman sekarang kita kena terang betul2..aku tak mau tipu2 macam mak aku tipu aku dulu..bertahun2 aku tertipu kononnya dia keluarkan kami adik beradik melalui pusat..hahahahahaha...

time nak dekat berbuka mak aku cakap kat aiman:

mak: bagus aiman puasa hari ni..nanti wan bagi rm10 ek..
along aku:  wah...rm10? pak long dulu kecik2 sehari puasa dapat rm1 jew tau aiman..
mak:  ala sekarang ekonomi dah naik..
along:  kalau macam tu, boleh dapat rm300 lah kalau 30 hari puasa..
aku:  ila nak jadi budak kecik balik boleh tak?
muahahahahaha..

~untunglahhhhh.......~

2 comments:

  1. aiman dpt maklang yg baik hehe...

    ReplyDelete
  2. nurul: hahaha..mmg baik tp dlm mase yg sme garang.. ;D

    ReplyDelete