Sunday, July 10, 2011

resepi kari ikan

Reactions: 
kali ni nak share resepi kari ikan..kalau family kiteorang panggil kari keling..hihihi..tapi agak sensitif buat tajuk resepi macam tu..lebih sopan kalau sebut kari india kan..hehehe..kari ni tak menggunakan santan tau..sejak kebelakangan ni aku dah gian nak makan kari india ni..tak tau la kenapa..disebabkan suka sangat dengan kari india ni, sampaikan sehari 3x aku makan nasi dengan lauk ni..hahaha..mane nya badan tak makin gemok..kekeke..


daun kari, aku petik dari pasu jew..hehehehe..

sangat simple bahan2 nak masak kari india ni tau..bahan2 nya:

  1. apa2 jenis ikan..tapi aku guna ikan kembung
  2. serbuk kari babas..serbuk kari lain boleh gak, tapi aku dah try, hanya kari babas yang sedap..hehehe..serbuk kari tu dibancuh sikit dengan air untuk dijadikan pes kari..
  3. bawang putih (ditumbuk)
  4. bawang merah (ditumbuk)
  5. halia (ditumbuk)
  6. cili kisar
  7. asam jawa
  8. halba campur
  9. daun kari
  10. bendi
  11. tomato
  12. cili api (optional)
cara2 buat:

  1. tumis bawang putih, bawang merah, halia, halba campur & daun kari..
  2. dah naik bau masukkan cili giling..
  3. then masukkan pes serbuk kari..
  4. bancuh asam jawa..agak2 la asam jawa tu..jangan banyak sangat nanti terlebih masam lak..aku just guna 1 sudu asam jawa..
  5. masukkan cili api..ni pilihan tau..tak letak pun tak apa..macam aku suka makan pedas2, bila dapat gigit cili api wah nikmatnya..hehehehe...aku just masukkan cili tu bulat2..tak potong or tumbuk pon..
  6. biarkan mendidih..dah mendidih masukkan ikan..family kiteorang lebih suka ikan tu digoreng dulu..ada sesetengah orang tak goreng ikan tu..ikut citarasa masing2 ye..asal tekak boleh terima kira okeh la tu..hihihi
  7. lepas tu baru masukkan bendi & tomato..aku tak masak lama2 bendi & tomato tu..agak2 seminit, terus tutup api..kang lodoh sangat bendi & tomato tu tak sedap lak..biarkan separuh masak, khasiat pun tak hilang sangat.. :)
  8. sedia untuk dimakan bersama nasi panas..fuhhhh...sedap wooo...

so nyummy~~~

lauk kami sekeluarga hari ni..kari ikan bersama tofu telur..tofu telur tu memandai jew aku tambah daun sup..entah apa rasa tapi licin gak..hehehehe :)

selamat mencuba :)

0 comments:

Post a Comment