Sunday, March 27, 2011

muet

Reactions: 
huwaaa....tetibe rasa sangat nervous...sebabnya tak lama lagi ada exam muet..nak2 pulak exam speaking tu..aku ni setakat menulis boleh la lepas..tapi bab2 speaking ni memang langsung tak ada confident..dah la aku ni jenis manusia yang tak boleh nak kawal nervous..hehehe..

ni slip exam muet aku...seram sejuk aku tengok slip ni =,='


nasib baiklah course aku just nak atleast band 1..kalau nak band 4 or 5 mati lor..ada yang cakap kenapa course macam kami ni nak band 1 jew..baik tak payah ambil muet kan..hehehe...ada lagi yang cakap, supposely naikkan lagi level band tu sebab macam tak sesuai dengan course kami ni yang menggunakan english sebagai bahasa pengantara..well, bagi aku, it doesnt matter la..tak kira lah band berapa pun, tu adalah aras penanda paling rendah yang fakulti gariskan..so kena la buktikan kat orang lain yang student om ni leh dapat higher than band 1..wah cakap macam senang jew kan..hehehe..but i'll try my best, atleast dapat band 3..insyaallah...

rasa macam kelakar pulak aku baru nak ambil muet ni..padahal member2 lain dah berkurun ambil..hehehe..actually, aku dah nak ambil time part 5 diploma dulu..tapi time tu pulak, lecturer bagitau tu ambil time degree pun boleh..lepas tu pulak, dengar kabo siapa yang nak beli borang muet tu, kena datang awal2 pagi then beratur kat hea untuk beli borang tu sebab selalunya ramai orang nak beli, tapi borang yang ada terhad..dengar macam tu, malas la aku nak pergi menapak kat hea tu pagi2 buta..hehehe..dalam geng aku, aku sorang jew yang tak ambil muet lagi..hajar, ecah & jijah dah lepas..

then konon2 nya nak ambil muet time praktikal masa last sem diploma..beriya2 jew nak beli borang, check2 kat laman web, rupanya tarikh permohonan dah tutup..hahaha..agak frust la sikit..tapi tak apa lah..degree ada lagi..time tu tiba2 rasa menyesal lak tak ambil muet time diploma dulu..huhuhu..

dah masuk degree part 3(aku terus part 3 sebab ambil course yang sama time diploma), masa nak beli borang  tu, renyah pulak procedure nya..kena p uitm shah alam pulak sebab uitm puncak alam tak provide exam muet..lepas tu kena ambil cop pejabat pendidikan daerah la..dah la time tu tarikh permohonan dah nak dekat tutup..adusss...lemah aku bab2 macam ni..last2 aku biarkan jew..konon2 nak ambil time part 4..time part 4 pulak, lagi sekali aku terlepas tarikh permohonan dibuka..check2 dah tutup...huahuahua..apa lah malang nasib aku.. :)))

time part 5 ni aku dah alert sikit..aku selalu usha2 laman web muet tu untuk tengok tarikh permohonan dibuka..siap buat reminder kat handphone lagi sebab takut terlupa..hehehe..lagi dugaan datang..time tu aku ingatkan still guna borang..rupanya dah guna online..samada bayar guna credit card atau pun gune banking online ataupun beli no pin kat bsn..mula2 aku nak guna online banking, tapi biasa la orang yang buta it ni memang semuanya tak dapat nak proses..apa ntah problemnya time tu..aku dah feedup, terus aku decide beli no pin kat bsn..terpaksa lah aku ponteng class  semata2 untuk beli no pin tu..hehehe...finally berjaya jugak daftar muet..yeay!! alhamdulillah..setelah bersusah payah untuk daftar, lagi 2 minggu dapatlah aku ambil muet..hehehe..wish me luck ya :)

36 comments:

  1. betul ke time degree boleh ambik muet!!!mcm tak percaya pulak!

    ReplyDelete
  2. @hazwan klu kt uitm boleh amek lg selagi lom grade..tp klu u lain xtau la..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. salam sis sy nk tye sy nk sumbung degree kt uitm...bulan mac 2014
      tetapi sy x de ambik muet lagi...
      bole ker??
      sy lepasan diploma daripada ipts....

      pm sy kt: aredajaafar@gmail.com

      Delete
    4. boleh... saya pun mcmtu..cepatlah daftar before 25 july

      Delete
    5. 25 july 2014 ?betul ke ? saya check kt portal uitm dah ttup dah pon

      Delete
  3. time kamu isi permohonan penerepan semester akhir tuu dia ada mintak muet tak?

    ReplyDelete
  4. @hazwan

    ada tapi sy biarkan kosong..awk ni blaja kat uitm gk kew?klu uitm xde prob la..tp klu u lain xtau la macam mana procedure dowg..kena tanya kat hea la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak ... i need your emel .. nk tye psl uitm nie?

      Delete
    2. ini emel sya Deqzie_zie@yahoo.com.my

      Delete
  5. kalau result 2.55-2.66?dapat tak??

    ReplyDelete
  6. @hazwan
    MUET xgune sistem pointer macam tu..band muet tu selalunya based on markah keseluruhan..contohnya band 1 markah bwh 100, band 2: 100-139, band 3: 140-179, band 4: 180-219, band 5: 220-259 & band 6: 260-300 :)

    ReplyDelete
  7. tumpang tnya, kalau dah register online kena ambik exam MUET kt mana?.

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa kite register 2 kite da pilih tempat utk mduduki peperiksaan kn?klu cm sy pilih ambil exam kat sekolah dkt dgn rumah..so kena tgk blik registration kite 2.. :)

      Delete
    2. nk tnya lg . lepas register muet tu kena tnggu feedback mpm dlu ke cmna ? saya bru lepas register 2 hari lepas but still xde ap pon ?

      Delete
  8. Assalamualaikum....
    akk ni nk sambung belajar...thn ni amik STPM...so sekaligus amik MUET sekali....
    kalau x menjd keberatan leh x adik kongsi sikit mcm mana peperiksaan ini dijlnkan...
    yg speaking tu leh x kongsi sikit petua nk jwb....
    yg listening tu pengawas peperiksaan baca untuk kita atau dia buka radio?
    kongsi la soalan speaking yg awak dpt time tu...
    hehehe...seram la...almaklum lidah dah keras...lg2 ckp org putih...kalau ckp jawa teror la jgk...hahaha :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam :)
      sorry lmbt reply :(

      ok..ni serba sdkit pglmn eh..

      utk speaking slalunya dlm group tu ada 4 org candidates..2 org penilai..nanti kita akan di bagitau samada kita ni candidate a, b, c or d..setiap a, b, c, d tu dah dibagi point dalam soalan..just kembangkan ikut idea kita..soalan speaking tu tak ingat la..

      utk listening pulak, diorang akan bukak radio..tapiiii..time saya tu hujan lebat, radio pun guna yang kecik punya, so tak berapa nak jelas..nasib la..heheheh..

      xpe cakap je..saya dulu pun main hantammmm je..kalau rasa dah tak ada idea bagitau je kat penilai tu yang kita dah selesai bagi idea..hehehe

      good luck ye :)

      Delete
    2. ada sikit pengalaman jawab muet :)

      http://mojako88.blogspot.com/2011/06/muet-oh-muet.html

      Delete
  9. soorrry..nak tanya sikit kat awak..saya belajar kat uitm perak..nak masuk part 4..so skunk tgh fikir nak amek muet bila,,urmm..bleh ker amek muet time degree..urmm..saya nak mohon penerapan semester akhir nanti,,x kalau x ambil,dia x ganggu ker permohonan tuh??btw,,saya kos om,,and if bleh nak amik kos yg hampir2 sama n bleh terus sambung part 3..tapi saya x ank amek om dah..cadang nak amek yang dekat gan kos tuh,mcm sama fakulti but differ kos..tapi t dia terus msuk prt 3 ke??mcm mana nak tau kos yang bleh buat kita cepat ,masa degree??ada laman web yg show tak??pleaseee..anwrs me..

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak amek mase degree..sem 5..hehehe..boleh je aslkn sblm konvo dah amek muet :)

      TAPI, utk student penerapan, akak xsure muet tu antara syarat kena ada atau x..

      setahu akak penerapan ke part 3 degree hanya untuk budak part 3 or tahun akhir (diploma)..kalau part 4 tak boleh apply rasanya..

      then skrg om dah under business faculty, so adik boleh apply mana2 course under this faculty..adik boleh refer kat sini utk tgk course yg boleh adik pilih

      http://online.uitm.edu.my/degree.cfm

      hope dpt membantu adik :) kalau tak faham boleh email akak mojako_ila88@yahoo.com.my

      Delete
    2. terima kasih akak..sangat membantu..:)

      Delete
  10. kak,
    saya ade apply degree tapi tak ambik muet lagi .
    result masuk degree tak keluar lagi .
    bole dpt ke kalau tak ambik muet lagi ?
    huhu . saya takut tak dpt degree sbb tak ambik muet .
    akak boleh bantu saya tak utk info pasal tu ?

    email me asap .

    funky_ladyain91@yahoo.com

    thank you kak .

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah reply ke email adik..hope membantu yer :)

      Delete
  11. Kak,

    Sy nak sambung pjj degree, tp bila nak isi yg borang online tu dia mintak kptusan MUET... siap ** merah lagi... tp sy belom ambek MUET lagi... maknanya kena ambek muet dlu la baru blh smbung degree?? ruginya.... **kalaw nak ambek exam muet tu study sendiri ke mcm mana? help me please...

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf lmbt reply :(

      ikut pengalaman saya nak sambung degree tak kisah ada muet atau tak but make sure sebelum grad dah ada muet..kalau tak ambil lagi, tak boleh konvo..ada kawan saya last sem baru ambil muet..

      untuk pjj saya tak sure..better call ke bahagian hal ehwal akademik (HEA)..takut dah ada perubahan sekarang :)

      Delete
  12. saya pelajar uitm merbok kedah.... sekarang sem 3.... nk buat penerapan sem 3 terus ke ijazah kena ambik muet dulu x.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamak...ampunnnnnnn..akak xsure dik..better call HEA..kadanga2 dorang tukar syarat2..zmn akak dulu leh jew apply degree tanpa ada muet :) kang salah info kesian kat adik..hehehehehehe

      Delete
  13. kak,
    saya ade apply degree tapi tak ambik muet lagi .
    result masuk degree tak keluar lagi .
    bole dpt ke kalau tak ambik muet lagi ?
    huhu . saya takut tak dpt degree sbb tak ambik muet .
    akak boleh bantu saya tak utk info pasal tu ?

    email me asap .

    iqbalchey@ymail.com

    thank you so much :)

    ReplyDelete
  14. Assalam... sy ade mohon degree kt kolej islam, tp xde muet, tp syarat die nk ade muet... dulu amik dip kat uitm... sy berharap sgt dpt smbg blaja... rase2 kan die trime ke?... risaunye... bleh x bg laman web utk daftar muet scara personal...

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam..kalau selain dari uitm, sejujurnya saya tak pasti..kena tanya direct kat kolej islam tu..untuk daftar muet secara personal boleh beli no pin kat bsn..then daftar di sini http://www.mpm.edu.my..diharap dapat membantu :)

      Delete
  15. sy student uitm gak..bulan depan masuk sem 4 dah..kos sy cuma 5 sem je..kalau nak ambik muet kat UiTM bole ke masa sem 4? sy blajar kat kampus UiTM sabah.. sy asal semenanjung..rasa beban plak nak ulang alik smenanjung gara2 nak buat Muet je~~

    ReplyDelete
  16. Salam..akak na tnye sikit..sye pon student uitm..kos finance..klau da ambil muet..tp dpt band 1 or 2 boleh grad tak..ke kene repeat jugak..hope akk reply..urgent..thank you

    ReplyDelete
  17. Akq nk tnyee bley ke msuk u klu bi spm stakat lulus je tpi muet okay

    ReplyDelete
  18. Akak sy student uitm tapah,sy diploma sem akhir..sy nk tye..yg muet tu sy nk amek sesi mac ni..tpi borang penerapan da kua start now smpai la 31 mac...jadi result muet sy blom pasti lagi kua ble.jadi cmne eak..dorg ckp sesi mac ni sesi last kalau batch sy nk sambung degree tpat pde mase iaitu bulan 9 nti...tolonggggggg jawap please

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum.. nak tanya.. kalau student diplomayg dh ambik muet, tp tak lulus kene repeat ke? Kalau tak repeat boleh tak?

    ReplyDelete