Sunday, December 26, 2010

rabun & spek mata

Reactions: 
aloha..!! :)
siang tadi temankan adik aku buat cermin mata baru dekat jj kepong..dia ni setahun 2 kali kena tukar spek mata tau..aish..ngada-ngada betul..but actually doktor yang sarankan dia tukar spek 2 kali setahun sebab power cermin dia selalu naik..

bestnya tentang kedai spek mata yang aku pergi ni sebab time aku beli spek dulu, kalau beli spek 2 pasang, 1st spek ikut harga asal, 2nd spek jadi setengah harga daripada harga asal..wow!! best...tapi tadi aku pergi promosi tu dah tak ada..sekarang dah tukar promosi..kalau beli 1, tambah rm10, dapat lagi 1 spek..tapi spek yang rm10 tu tak ada kualiti sangat la..biasa-biasa aja..but ok la tu kan..hehehe..

ni la spek yang dipilih adik aku..yang depan tu yang harga rm10..yang belakang tu rm198..jenama disney..berbaloi-baloi..ahaks.. adik aku cakap yang murah pakai dekat hostel..yang mahal pakai time pergi sekolah..
 cun kan..hahaha..aku dah cakap tak payah susah-susah pilih spek..ambil je spek ni..lagi cun apa..tapi adik aku tak mau..
tadaaaa~~cun tak??wakakaka ;p
mak terpegun dengan ke'cun'an adikku..ahaks..


ok la nak cerita sikit pasal rabun ni..macam-macam jenis rabun ada..ada rabun jauh..ada rabun dekat..ada rabun malam..rabun itik ayam pun ada..hehehe..macam aku pulak jenis rabun jauh..sama la macam adik aku tu..aku start pakai spek sejak darjah 4..tapi time tu power cermin rendah lagi..dalam 50 je..lepas tu tak pakai dah until masuk form 1..time tu duduk belakang sekali..so bila dah selalu mengeluh tak nampak, mak aku pun bawak p kedai cermin mata..rupa-rupanya power dah naik ke 150..tambah ada silau lagi..ceh..sekarang dah naik dalam 350..banyak kan..huhuhu..rabun jauh ni selalunya terjadi disebabkan titik tumpuan jatuh depan retina..sebab tu la bila tengok objek jauh pandangan jadi kabur..sobs3..

dua beradik yang RABUN..hahahaaaa.... 
 hi...saya la si rabun tu..dah la rabun, gemuk pulak..aish..=.=' hahaha
 gambar yang tiada kena mengena dengan artikel..saja nak mencapapkan diri ini..lalalalalala~~

kadang-kadang rasa cun jugak bila pakai spek..boleh cover mata sepet & hidung kemek tu..hahaha
aku ada satu pantang iaitu pantang jumpa cermin..ngeh3 :)

tanda-tanda rabun jauh yang aku alami dulu:
  1. tak boleh tengok objek jauh dengan jelas (kabur)
  2. sakit kepala
  3. mata jadi letih
  4. mata jadi lebih sepet sebab kecilkan anak mata untuk tengok objek jauh..hehehe..

dulu mase kecik-kecik teringin sangat nak pakai spek tau..konon-kononnya bila pakai spek macam budak bijak pandai je..hahaha..tipu semata-mata je tu..selalu la pakai spek arwah wan, mak atau abah..konon-konon biar la mata tu rabun..lepas tu suka baca buku dalam gelap-gelap..bongek kan..nah sekarang, baru menyesal..=.=' rasanya kalau mata normal lagi best..tak payah susah-susah beli spek baru la, tukar cermin baru la..

HAHAHAHA...tergelak beso aku tengok pic anak buah aku ni..but i like this pic damn much!! :)

mak pun nak test jugak..dia plan nak beli 1 untuk dipakai khas time mengaji al-quran :) 

 aiman sedang membuat gaya anak kurang upaya yang kekurangan kasih sayang..hahahaha..aiman2 :)

hulurkan tangan, ringankan beban..ahaks..

nak try pakai contact lens tak berani pulak..takut la entah apa consequences nya..kadang-kadang geram tengok kecomelan model contact lens yang berwarna-warni tu..nowadays harga pun dah murah..tapi kn aku pernah baca kat newspaper yang contact lens yang murah especially dari korea tu bahaya sebabnya kita tak mendapatkan nasihat daripada optometri tentang kesesuian contact lens tu dengan mata kita & akhirnya ia boleh menyebabkan kita buta..OMG!! tak mau!! tak mau!! lebih rela pakai spek je..huhuhu..

cantik lagi pelik..adakah anda sanggup untuk menanggug risiko kehilangan penglihatan???

tapi kalau korang dari golongan orang kaya yang duit terlebih-lebih tu boleh la buat rawatan laser untuk pulihkan mata yang rabun tu..tapi ada bran ka??hehehe..

p/s:  bersyukur apa adanya aku..masih boleh melihat walaupun terpaksa menggunakan spek..itu lebih elok daripada tak dapat melihat langsung..kan kan kan???hihihi

~TAMMAT~

2 comments:

  1. xpernah try pakai contact lense kaler2...sbb ade silau...huhu..tp nampak comey plak kaler2 tu ...

    ReplyDelete
  2. hehehe..klu de silau xsesuai kew pkai contact lens colour?

    ReplyDelete