Friday, December 24, 2010

makan2 tanda kesyukuran :)

Reactions: 
yeay!! sempena adikku dapat msuk sekolah tahfiz IQKL, mak aku pon tunaikan lah janji dia dekat adik untuk buat makan-makan..niat hati kononnye untuk jemput kawan-kawan dia datang makan, tapi hampeh..semua kawan-kawan dia ada hal..ada sorang tu kononnye pergi jepun dengan family..tapi alih-alih jumpa kat pasar malam paya jaras..cit..kecik2 dah pandai bohong..lepas tu cerita nak up..pergi jepun konon..hahahaha..lawak la budak ni..mental tekanan agaknya ;p

ya habibi ya maulana..bakal hafizah ni..insyallah :)

majlis makan-makan ni telah mencipta sejarah bagi diri aku..sebabnya......sebabnya first time aku masak laksa..hahaha..tu pun nak kecoh kan???ala jangan la ejek aku..bukannya apa, seumur hidup aku tak pernah masak laksa dan tak pernah tau cara-cara nak masak menda alah ni..so dengan penuh semangat aku pun bertanya resepi dekat mak sedara aku..*pangkat je mak sedara, tapi aku panggil dia angah..hehehe..

lupe la time masak tu nak snap gambar..ni time laksa dah nak habis..hehehe...

masa masak tu berdebar-debar jew hati ni..sedap ke..jadi ke..cukup rasa ke..mak aku pesan baca selawat banyak-banyak time masak tu..nanti okey la..finally, menjadi jugak laksa aku ni even rasanya tak la sesedap laksa dekat pasar tu..atleast menjadi la juga sebab first time masak kan (alasaan jew ni)...hehehe..yeayy..lepas ni boleh tunjuk skill masak laksa dekat bakal mertua..erkkkk...*gediks ;p

angah pesan letak serai sikit untuk lebih sedap..tapi aku tak letak pun..sebab masak malam..malas nak mengorek serai even serai tu tepi rumah jew..hikhikhik..alhamdulillah habis juga laksa aku ni..budak-budak suka makan laksa..tapi kan sebenarnya aku masak laksa ni pekat sangat la sampai mak ngah izah suruh letak air panas sikit untuk cairkan kuah..hehehe..takpe2..lepas ni boleh cuba buat lagi, and lebih sedap lagi daripada ni..insyallah.. :)

selain daripada laksa ada menu lain lagi..tugas aku masak laksa & biskot batik..mak pulak masak mee kari & agar-agar..

biskut batik..nyum2..sedap tau..ahaks..

ada kisah disebalik biskot batik ni..hehehe..aku kalau buat biskut batik mesti taruk kacang tanah yang di kisar tau..rasanya lebih sedap kalau ada kacang..tak percaya??try la..tapi disebabkan aku lupa nak goreng kacang awal-awal, aku decide beli kacang yang dah disiap goreng jew..senang+pantas..tapi tula problemnya bila beli yang dah siap..kacang tu mesti berperisa..aku tak tahulah kacang tu digoreng dengan apa tapi rasa macam kacang perisa bawang putih pun ada..tapi nak buat macam mana, dah tu je kacang yang ada..nak goreng kacang tengah malam tu, dah tak larat sebab penat masak laksa..so nak tak nak, guna juga la kacang tanah perisa bawang putih tu..so guess what??biskut batik aku yang suppose rase manis+lemak dah jadi manis+bawang putih..hahaha...adoiyaiii...spoil mood betul la..nasib baik habis jugak biskut batik aku neh..owh ya..aku panggil biskut batik not kek batik sebab aku buat rangup..tak lembik macam kek batik yang biasa tu..so aku panggil la biskut batik..lagi sesuai kot..(^^,)

ha yang ni pulak mee kari & agar-agar air tangan mak aku..

gambar mee kari ni pun diambil time dah nak habis...hehehe

ni agar-agar santan milo..sedap tau..aku suka makan bila simpan dalam peti ais..bila sejuk baru syokkkk nak makan..hehehe..

antara tetamu-tetamu yang hadir..sesi pertama..hehehe

nak ambil gambar pun malu-malu..tunduk-tunduk muka..ni jiran-jiran aku..hehehe 
 dua pupu aku :)
-
-
-
-
-
-
ha atas ni pulak bestfriends aku yang sudi datang..diorang berdua ni jela yang sampai umah aku even lewat sebab diorang kerja..sangat hargai diorang :)  yang pakai spek tu ayie and baju biru tu aziera..member baik time study dekat uitm perak dulu..sampai sekarang still keep in touch..yang paling tak boleh blah kelakar bila mak aku siap puji-puji ziera dekat saudara aku..dier puji ziera ni sopan+lemah lembut..yelaaaaaa tuuuuuuuuu ziera ekkk..hahahahahahaha.. :)) *jeles ni..

jemput makan..weeee :)
 tetamu sesi pertama balik baru aku makan sebelum tetamu sesi kedua & terakhir datang menyerang..hihihi

sedang menghayati mee kari mak :)

alhamdulillah majlis makan-makan ni habis jugak pada pukul 7 malam..sangat penat tapi berbaloi+gembira bila tengok semua makanan licin :) sampai kejang la kaki aku sebab penat buat kerja..semua ni demi untuk adik aku tu..hehehe..tap tak apa, nanti jadi hafizah jangan lupa kat kakak kau yang jahat kejam tak senonoh kurang baik ni..hehehe..semoga adik aku berjaya menjadi hafizah & dapat bawak mak abah, & semua family masuk syurga nanti..amin...

~TAMMAT~

2 comments:

  1. ahhahah..xley bla muke aku...yg pastinye tip topla lakse first tyme masak...kalo aku masak 1st, ke tong hitamla masuknye,..

    ReplyDelete
  2. comel la ko wt muke cm2..hehehe..
    ala...akut taruk taik idung ckit..bru ade umpphhh..hahahahahaha :))

    ReplyDelete